سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علامه مصباح یزدی:وحدت بدون حجت شیطانی است

مشروح سخنان مهم علامه مصباح یزدی در دیدار با جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی/
با حسن‎ظن هم نمی‏توان رفتار ساکتین فتنه راتوجیه‎کرد/ امروز هر ورشکسته‎ای برای فریب ما دم از وحدت می زند/ وحدت بدون حجت شیطانی است

در ماه های منتهی به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، رفت و آمد گروه ها و جریانات سیاسی به بیوت و دفاتر علما و مراجع رونق زیادی گرفته است. از دیدارهای خصوصی و نیمه خصوصی گرفته تا دیدارهای پرسرو صدا و همراه با رپرتاژهای خبری، در این میان نیز برخی گروه ها با اهدافی سازنده و خیرخواهانه با علما و مراجع دیدار می کنند.

 به گزارش رجانیوز،‌ علامه مصباح یزدی در دیدار با جمعیت ایثارگران، بوجود آمدن گروههای مخلص ، متدین و علاقمند به اسلام را یکی از برکات مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و به روشن سازی سیاست های کشور بعد از انقلاب پرداخت و از راه کارهای ممکن برای برون رفت از فتنه های در راه و انتخاب فرد اصلح در انتخابات آتی سخن گفت.

با وجود انتشار بخش‎های ناقصی از سخنان علامه مصباح یزدی در این دیدار، سایت بی باک  مشروح اظهارات معظم له در این دیدار را منتشر کرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این دیدار ضمن خوش آمد گویی به حاضرین اظهار داشت: تشریف فرمائی شما عزیزان و سروران به این موسسه که خانه شما است را خوش آمد عرض می کنم. 

بخاطر نعمت ولایت و برکات انقلاب باید خداوند را شکر کنیم

علامه مصباح یزدی ابراز داشت: بنده وظیفه خودم می دانم که از این نعمتهای عظیمی که خداوند در این عصر و نیم قرن اخیر به جامعه اسلامی ما عطا کرده است از جمله وجود حضرت امام(ره) ، پیروزی انقلاب اسلامی و برکاتی که در سایه ی این پیروزی نصیب امت اسلامی شده است و بعد هم در زیر سایه ی رهنمودهای مقام معظم رهبری، صمیمانه در پیشگاه الهی شکرگزاری کنیم و از خداوند متعال بخواهیم که توفیق شکرگزاری و انجام وظیفه در این نظام را به همه ما عنایت کند. 

گروه های مخلص و علاقمند به اسلام و انقلاب یکی از برکات انقلاب اسلامی می باشد

استاد اخلاق حوزه های علمیه افزود: یکی از برکاتی که بعد از پیروزی انقلاب نصیب جامعه ما شده است این گروههای مخلص و متدین و علاقمند به اسلام و انقلاب است که با انگیزه های بسیار خوب و با تلاشهایی که بعضی از آنها را من اطلاع دارم و دیگران را هم قیاس می کنم با آنهایی که می شناسم، انجام گرفته که غیر از تعالی روحی که برای خودشان داشته است خدماتی را هم برای انقلاب انجام داده اند و براکاتی نصیب جامعه اسلامی ما شده است.

به همه گروه های اصولگرایی قلبا ارادت دارم

عضو شورای فقاهتی جبهه پایداری اظهار داشت: در این جریان ما مواجه هستیم با سلسله شعارها و مفاهیمی مشترکی که در بین همه گروهها وجود دارد عمدتا آنچه که برای ما جالب است و به آن پایبند هستیم غیر از پایبندی به انقلاب و اصول ارزشهای اسلامی ، پایبندی به مساله  ولایت فقیه و اطاعت از مقام معظم رهبری است. آن گروهایی که این دو شعار و مابقی موارد که ناشی از همین ها را می شود مطرح می کنند و به آن پایبند هستند اینها به اصولگرایان معروف شدند و من همه گروههایی که در این گروه می گنجند و می شناسم را واقعا و قلبا به همه آنها ارادت دارم چون افرادی بسیار خوب، متدین، فعال، مخلص، زحمت کش، رنجدیده، آماده برای تحمل سختیها، تهمتها و افترائات هستند و همه چیز را هموار می کنند تا خدمتی به اسلام و انقلاب انجام بدهند.

باید با گروه هایی که بدنبال منافع شخصی اند، مقابله کرد

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: البته در مقابل، کسانی هم هستند که در اثر تجربه ای که داریم و عقلی که خدا به ما داده است درک کردیم که حسن نیت آنها در حد نصاب نیست و آنها را اصولگرا حساب نمی کنیم، منافع خانواده، بستگان، پست و مقام و چیزهای دیگر را بر منافع جامعه اسلامی ترجیح می دهند.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: تشخیص یک فرد نسبتا آگاه به امور جامعه و امور سیاسی، دست کم این است که  اعتماد به اینها نداشته باشد و احیانا هم برای بعضی ها در بعضی موارد بینی و بین الله تشخیص می دهند که مقابله هم باید کرد نه تنها به عدم صلاحیت اکتفا کرد باید مقابله کرد و جلوی فسادها و تخریبهایی که پیش می آید گرفته شود.

بینی و بین الله برای بعضی از برخوردهای فتنه گران و ساکتین فتنه یک توجیه معقولی سراغ ندارم

علامه مصباح یزدی تاکید کرد: این به تشخیص افراد بستگی دارد ولی اجمالا ما خیلی روی آنها حساب باز نمی کنیم. یکی از نشانه های این افراد برخوردی بود که در فتنه 88 انجام دادند که بینی و بین الله بنده برای بعضی از برخوردها هنوز هم یک توجیه معقولی سراغ ندارم و نه تنها از لحاظ دینی و اسلامی توجیحی ندارد از لحاظ سیاسی هم توجیحی ندارد. هنوز برای خودم توجیحی ندارم که چرا حامیان آنها یا ساکتین چنین کاری را انجام می دادند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن تاکید بر اینکه بنده سران جنبش سبز را سران فتنه می دانم، گفت: این افراد سالیان سال در این کشور خدمت کردند بعضی از آنها مستقیما از طرف امام (ره) منصوب شدند ولی به هرحال یک همچین تحولاتی برای آنها پیدا شده است که برای ما هم قابل توجیه نیست.

وی اظهار داشت: انسان هر چقدر هم که حسن ظن داشته باشد و توجیه کرده باشد اینطور رفتارها توجیه ندارند و نمی تواند آنها را توجیه کند و  ما نمی دانیم که عملکرد آنان را چه توجیهی باید کرد.

کسانی که در ایام فتنه به ولایت وفادار بودند را واقعا دوست داریم

علامه مصباح یزدی افزود: اینها را ما حسابشان را جدا می کنیم اما سایرینی که واقعا با اخلاص کار می کنند و یکی از علائمشان هم این بود که در فتنه 88 جدا موضع گرفتند و اظهار نظر کردند، در تظاهرات شرکت کردند و وفاداری خود را به مقام ولایت به صورت مستقیم ابراز کردند ما همه اینها را خادم می دانیم و بخاطر همین خدمت هایشان واقعا دوست شان می داریم.

وحدت همه اصولگرایان ایده آل است اما عملی نیست

 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پاسخ به برخی اظهار نظر پیرامون وحدت، ابراز داشت: خواه ناخواه می بینیم که اختلاف نظرهایی بین اصولگرایان است. البته ایده ال این است که سازو کاری در نظر گرفته شود که این اختلاف ها هم برداشته شود و همه یک جور فکر کننند یک سلیقه داشته باشند یک خط مشی سیاسی را دنبال کنند، این ایده ال است اما تجربه تاریخی همه کشورهای دنیای اسلام حتی تاریخ تشیع از آغاز تا بحال نشان داده است که چنین چیزی عملی نیست.

یاران امام مجتبی(ع) هم بخاطر درک متفاوتشان وحدت با هم جمع نشدند

علامه مصباح یزدی افزود: بعنوان مثال عرض می کنم؛ در میان ائمه اطهار (علیهم السلام) امام حسن مجتبی (ع) خیلی غریب است. این بزرگوار در وضع سیاسی، یارانی داشتند که اینها از اصحاب امیرالمو منین (ع) و از عاشقان علی بن ابی طالب (ع) بودند و نسبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) ارادت خاصی داشتند و از یاران صمیمی امام حسن (ع) بودند اما در جریان صلح معاویه همین اشخاص معتقد و فداکار نسبت به امام حسن (ع) اعتراض می کنند و سجاده از زیر پای آقا کشیدند.

 استاد اخلاق حوزه های علمیه اضافه کرد: همین یاران امام مجتبی (ع) بودند که بعضی از آنها به امام (ع) می گفتند" السلام علیک یا مذل المومنین"

علامه مصباح یزدی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم از افراد برجسته تشیع نشان بدهیم باید اینها را هم نشان دهیم. آنها افراد ساده ای نبودند ولی اختلاف فهم تشخیص شان بود. حالا یا واقعا نمی دانستند یا اعتقاد به عصمت امام حسن (ع) نداشتند، عصمت به معنای عدم خطا برای برخی اصحاب ائمه ثابت نشده بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: آنطور که حضرت امام (ره) هم گاهی اوقات در درسهایشان به آن اشاره می کردند چیزهایی که امروز به برکت تلاشهای علما ثابت شده است در زمان خود ائمه برای اصحابشان ثابت نبود. یادم است که حضرت امام (ره) در همین مسجد محمدیه ـ که عصرها درس اصول داشتند و صبح ها هم درس فقه شان در همان جا می آمدند ـ توی درس می فرمودند که ما خیال می کنیم از زمان ائمه (ع) همه شیعیان اثنی عشر را با همان اوصافی که ما می دانیم همه می شناختند. بعد حضرت امام (ره) فرمودند؛ زید بن علی بن الحسین برادر امام باقر (ع) و پسر امام سجاد (ع) ـ کسی که هم فضایلشان در روایات ذکر شده و هم کراماتی از او نقل شده است، مجاهدت هایی که انجام دادند و بدن ایشان به دار کشیده شد ـ با همه جایگاهی که او دارد، در عین حال مساله امامت باقر(ع) برای ایشان ثابت نبود.

عضو خبرگان رهبری افزود: البته این داستان را امام (ره) نقل می کردند که اگر ایشان نقل نمی کردند، بنده به این آسانی جرات نمی کردم نقل کنم. حضرت امام (ره) فرمودند؛ روزی زید خدمت امام باقر (ع) نشسته بودند و حضرت اشاره فرمودند به اینکه من بعد از پدرم امام (ع) هستم ، جناب زید گفتند؛ برادر می دانید که پدر ما امام سجاد (ع) چقدر به من علاقه داشتند به گونه ای که لقمه می گرفتند و در دهان من می گذاشتند. اگر این مساله بود که شما امام واجب الاطاعه هستید و من باید از شما اطاعت کنم، چرا پدرمان نفرمودند؟ حضرت امام باقر (ع) در جواب فرمودند؛ "بگویند و شما نپذیرید!" 

علامه مصباح یزدی در توضیح این روایت ابراز داشت:  به هر حال این روایتی است که حضرت امام (ره) به آن استدال می کردند، منظورم فهم تشخیص است ، چیز ساده ای نیست که با یک گفتگو و جلسه و بحثی رفع شود. اگر چنین چیزی ممکن بود که بزرگان و مراجع ما سعی می کردند همگی فتواهایشان را یکی کنند. 

علی رغم میل باطنی مراجع بر وحدت فتاوی ، حجتی بر این کار ندارند

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: ما شک نداریم که همه مراجع ما، بزرگانی که شناخته شده هستند و مرجعیت آنها ثابت است، می خواهند مردم راحت باشند و اختلافی در رفتار نداشته باشند و این یکی از مصالح ماست که بتواند یک فتوا حاکم باشد ولی می دانند که نمیتوان اینطور باشد چون کسی این را قبول دارد و دیگری به چیز دیگری استدلال می کند.

علامه مصباح یزدی در تبیین بیشتر این موضوع گفت: هیچ استاد و شاگردی نداریم که فتوای آنها صد در صد مثل هم باشد. شاید نزدیکترین فتواهایی که ما سراغ داریم، فتاوای مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) است، ولی اختلاف نظر هم هست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: قبل از اینها مرحوم آقای اراکی و مرحوم سید تقی خوانساری آنقدر به یکدیگر علاقه داشتند، مخصوصا آقای اراکی که ارادت خاصی به ایشان داشتند و دو تا پسر و یک دختر را به عقد و ازدواج خانواده آقای خوانساری در آوردند و خیلی به آقای خوانساری ارادت داشتند ولی در برابر این، به اختلاف ها دقت کنید.

علامه مصباح یزدی گفت: این دو عالم بزرگوار همیشه با هم بودند، آیت الله اراکی آنچنان در برابر آیت الله خوانساری تواضع می کردند که خودشان را از اصحاب استفتاء و حتی منشی آقای خوانساری حساب می کردند، یعنی کسی که در ردیف اقای خوانساری بود؛ خود را منشی ایشان حساب می کرد ولی بالاخره در مواردی نتوانستند با یکدیگر توافق کنند. در فتوای شرعی با وجودی که منابع واحد و مشخصی هستند ولی با این حال اختلاف فهم دارند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: وقتی در علوم شرعی اینجور است، ما نمی توانیم توقع داشته باشیم که در امور عادی به گونه دیگری باشد، چون منابع آن خیلی مختلف و متکثر است. خیلی چیزها ممکن است این بداند و آن یکی اصلا اطلاع نداشته باشد.

مسائلی درباره برخی اشخاص می دانم که به هیچ وجه نخواهم گفت

علامه مصباح یزدی تصریح کرد: من مواردی را نسبت به بعضی از اشخاص سراغ دارم که احتمال می دهم اگر اینجا هم بگویم شماها هم مثل من خیلی تعجب کنید ولی من هرگز نخواهم گفت چون مساله سری است ولی به هر حال مسائلی هست و بزرگان ما از این مسائل اطلاع ندارند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: وقتی منابع اطلاعی مختلف است و در دسترس همه نیست، نهایتا کسی چیزی می گوید و دیگری چیز دیگری می گوید، علاوه بر دیدگاه های شخصی که کسی به مساله ای اهمیت بیشتری می دهد و دیگری به چیز دیگری اهمیت می دهد.

وی ابراز داشت: روحانیون به مسائل دینی و فرهنگی بیشتر اهمیت می دهند اما مردم دیگر بیشتر به مسائل رفاهی و اینطور مسائل اهمیت می دهند و یک عده دیگر به مسائل بین المللی و ارتباطات با کشورهای دیگر اهمیت می دهند، تبعا کسی که در آن جهت ممتاز است برای آنها اهمیت بیشتری دارد.

علامه مصباح یزدی گفت: اینکه آدم توقع داشته باشد، تشخیص همه خوبان و کسانی که حسن نظر دارند در مورد کاندیدایی یکی باشد، این توقع بجایی نیست و عملا هم نشده است مگر اینکه در این امر دایر شود بین یکی با یکی دیگر که حتما فاسد است و اگر ما به این رای ندهیم حتما آن فرد فاسد پیروز خواهد شد که چنین چیزی در دوره اصلاحات بعضا اتفاق افتاد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: این ممکن است که توافقی در عمل بخاطر یک مساله استثنایی باشد اما در غیر چنین قضیه ای اینکه همه بگویند این اصلح است، خیلی نادر می باشد. بنابراین این فکر آرمانی و ایده الی که فکر کنیم همه خوبان و اصولگرایان بر روی یک فرد واحد فکر کنند، عملا فکر دور از واقعیتی است البته اگر بشود خیلی خوب است.

علامه مصباح یزدی گفت: سلیقه ها آنقدر مختلف و دیدگاهها آنقدر متفاوت است که کسیکه مسئولیت قبول می کند تبعا می خواهد یاران و همکارانی داشته باشد که در جهت فکر او کار کنند، نمی توان به او تحمیل کرد که تو با این آدم کار کن وزیر تو فلان فرد باشد در صورتیکه با فکر تو مخالف است.

ادامه



کلمات کلیدی : اصلاحات، .، فتنه، خائن، ولایت، 88، تظاهرات، مصباح، یزدی، اصولگرایان، علامه، فقیه، وحدت، 92، حسن، ظن، ساکتین، ورشکسته، دوران، فدایی

آپلود عکس

آپلود عکس

... ...