سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احمد توکلی در چند نما

1- سخنگوی دولت میر حسین موسوی.

2- وزیر کار آن دولت و استعفای اعتراض آمیز، نه اعتراض به دولت وقت بلکه به بعضی شرایط موجود که نمی توان آن را از برخوردهای انقلابی مقتضی زمان جدا دانست ولی چون که وی در بین سیاسیون مطرح نبود، احساسی را بر نیانگیخت.

3- رقابت با هاشمی رفسنجانی در دور دوم ریاست جمهوری وی سبب شد تا توکلی عنوان رجلی سیاسی شناخته شود. اگرچه که سیاست در زمان آقای رفسنجانی برای رأی آوردن حتمی وی چنین اقتضا می کرد که بر اساس استراتژی رقیب ضعیف، حرکت کنند ولی برخی از صراحت‌گویی‌های کنترل شده آقای توکلی به خصوص دم زدن وی از عدالت، رأی بخشی از مردم مستضعف چون اهالی کردستان، به سوی وی جلب شد.

4- بعد از انتخاب هاشمی، توکلی مورد لطف دولت قرار گرفت و با نامه‌ی دکتر معین، وزیر وقت آموزش عالی، بورسیه تحصیلی انگلستان شامل حالش شد.

5- در دوران دوم خرداد، آقای توکلی به عنوان فارغ التحصیل دکترای اقتصاد وارد دنیای مطبوعات شد. دید ایشان به دوم خرداد دیدی خوش بینانه و مثبت بود؛ مثلاً در حین یکی از سخنرانی‌های من که در آن منبر ایشان نیز حضور داشت، در مواجهه با طرح انتقاد به برخی از نابسامانی‌های اجتماعی و فرهنگی زاییده دوم خرداد، دکتر توکلی تحمل نکرد که مجلس تمام شود و در میان مجلس به من نهیب زد که: تو نمی دانی که دوم خرداد چه نعمتی بوده است!

وی با انتشار روزنامه فردا از بورقانی معاون مطبوعاتی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره عطاءالله مهاجرانی نیم میلیون دلار کمک گرفت که البته به گفته خود، آن را در تأسیس چاپخانه هزینه کرد. توکلی در سرمقاله‌های خود بیشتر با مردمی خواندن دولت خاتمی به ستایش دولت وی و شخصیت وی می‌پرداخت و از انتقادات تیزی که امروز به دولت نهم دارد، در آن زمان نسبت به دولت خاتمی خبری نبود. با رجوع به آرشیو فردا، این ادعا، قابل احراز است. توکلی اگر انتقادی هم به دولت گذشته داشت، آن را به‌سوی شخص خاتمی نشانه نمی‌رفت.

6- تقدیرکننده از خاتمی، این بار به رقیب تبدیل شده است. وی با حضور تبلیغی در مسجد امام حسن علیه‌السلام قم که بنده نیز در آن جلسه حاضر بودم، با حمله و انتقاد از برخورد با نشریات متخلف با به‌کارگیری تعبیر "توقیف فله‌ای مطبوعات" با دوستان دوم خردادی همنوایی کرد. در آن انتخابات که شعار بارز توکلی، نفی رانت‌خواری بود، وقتی در آن محفل مورد سؤال قرار گرفت که چرا از رانت دوستی خود با دکتر معین در زمان دولت آقای رفسنجانی استفاده کرده است، گفت: «من و دکتر معین که با هم نیز در مبارزات حبس کشیده‌ایم، به عنوان دو دوست می‌باشیم که این بورسیه می‌توانست به عنوان کمترین قدردانی از زحمات دوران انقلاب من از طرف نظام باشد. چرا که ما به واسطه مبارزات نتوانستیم چون دیگران مدارج علمی را طی کنیم!»

7- و اینک در 2 دوره مجلس هفتم و هشتم، توکلی در صف اصول‌گرایان جای گرفته است و در رأس مرکز تصمیم‌سازی مجلس، گاهی با پوشش نظرات کارشناسی و اگر نشد با چانه‌زنی در سطح مجلس و اگر باز هم نشد، با فریاد و جنجال در بودجه 4 ساله دولت کار و تلاش احمدی‌نژاد تغییرات بنیادینی داده است.

وی از منتقدین اقتصادی دولتی است که خود با تحمیل قوانینی در مجلس، آن را بعضاَ به چالش کشیده است. به‌عنوان نمونه، وقتی با پا فشاری مرکز پژوهش‌های توکلی، سهمیه‌بندی بنزین به این شکل بر دولت تکلیف شد، همین مرکز پیش بینی کرد که دست کم 15 واحد درصد افزایش تورم به وجود می‌آید. یعنی علاوه بر 15 واحد درصد تورم زمان آخر دولت خاتمی 30 در صد افزایش تورم بازتاب این طرح بوده است، که با درایت دولت نهم، این رقم در 22،5 درصد توقف کرد ولی همین آقای توکلی در مطبوعات و صداوسیما فریاد کرد که تورم موجود زاییده سوءمدیریت اقتصادی دولت است!

مسعود شفیعی‌کیا

 مطالب مرتبط:

//کمیسر توکلی متهم می کند!

//بازی پررنگ احمد توکلی در پازل هاشمی



آپلود عکس

آپلود عکس

... ...