سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اولین مرکز فساد اقتصادی در دولت موسوی شکل گرفت

اولین مرکز فساد اقتصادی در دولت موسوی شکل گرفت
شبکه ایران_ عزت‌الله سحابی یکی از فعالان سیاسی - اقتصادی در اوایل انقلاب بود. او در سال‌های 58 و 59 در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی نقش داشته است. برخی او را طراح ستاد بسیج اقتصادی می‌دانند. با این حال او اقرار می‌کند که در آن ایام تحت تأثیر اندیشه‌های سوسیالیستی در حوزه اقتصاد بوده است و بدین خاطر مشورت‌هایی که او می‌داده، بیشتر سمت و سوی اقتصاد دولتگرا را داشته است.

سحابی در مصاحبه‌ای منتشر نشده در اوایل سال 85 بینش دولت موسوی را متمایل به بخش خصوصی، تجارت و کاسبی دانست که "تقریباً فقط به بازار اعتماد داشت."

سحابی افزود: بنابراین کالاهایی که با ارز ارزان و دولتی وارد می‌شد یکراست تحویل بنکدارهای بازار می‌دادند. بنکدارهای بازار هم آن را در بازار به قیمت‌های سرسام‌آور به دست مردم می‌رساندند.

به گفته سحابی در آن موقع قیمت ارز 7 تومان بود که برخی از بازاریان کالا را حتی تا 20 برابر قیمت دولتی می‌فروختند. یعنی کالا را ارزان از دولت می‌خریدند و با 20 برابر قیمت به مردم می‌فروختند.

سحابی خاطرنشان می‌کند که واردکنندگان کالاها را به قیمت هر دلار 7 تومان وارد می‌کردند و با حداقل سود به کسبه بازار می‌فروخت چون اعتقاد داشتند نباید دولت در تجارت سود کند.

سحابی گفت:آنها هر چقدر می‌خواستند روی آن کالا می‌کشیدند و می‌فروختند. یعنی عرضه ارزان کالا صورت نمی‌گرفت و آن مابه‌التفاوت در جیب بازاریان می‌رفت.

سحابی معتقد است اولین گروه رانت خوار بعد از انقلاب در اینجا شکل گرفت و مراکز تهیه و توزیع وزارت بازرگانی در زمان میر حسین موسوی اولین مراکز فساد اقتصادی بعد از انقلاب بودند.


آپلود عکس

آپلود عکس

... ...