سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فیلم/ پاسخ محکم امام(ره) به عقب‌نشینی‌های دولت اصل

رحیم‌پور ازغدی سیاست خارجی امام را روایت می‎کند؛
فیلم/ پاسخ محکم امام(ره) به عقب‌نشینی‌های دولت اصلاحات در مقابل غرب و نامه خرازی
آنچنان که رسانه‌های آمریکایی در سال 1385 اعلام کردند، صادق خرازی، معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات، در سال 2003 با نگارش نامه‌ای به دولت آمریکا تلاش کرد تا خواسته هم حزبی‌هایش در مجلس ششم از رهبر معظم انقلاب را به مرحله اجرا بگذارد.

شبکه ایران: حجت الاسلام حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دولت سید محمد خاتمی و تیم همراه وی در دوران اصلاحات ضمن پذیرش پروتکل الحاقی که از معاهدات جنجالی و مداخله‌گر در امور داخلی کشورهاست، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نیز به صورت داوطلبانه و بدون تعیین مدت زمانی مشخص تعلیق کرد.

حتی پس از 2 سال، در اجلاس سعدآباد و پاریس، مذاکره کنندگان غربی خواستار تعلیق نامحدود کلیه فعالیت‌های هسته‌ای و حتی پژوهش در این زمینه شدند.

عقب نشینی محض ایران در زمینه حقوق هسته‌ای خود، واکنش مقام معظم رهبری را نیز به دنبال داشت؛ ایشان در اواخر دولت اصلاحات در دیدار تعدادی از دانشجویان، اعلام کردند که همان زمان به مسئولین مذاکره کننده هشدار داده شده بود که اگر وضعیت به همین صورت پیش برود، شخصا وارد این مساله خواهند شد و جلوی تضییع شدن حقوق ملت ایران را می‌گیرند.

اما پس از روی کار آمدن دولت نهم و تیم بعدی سیاست خارجی به سرپرستی علی لاریجانی و تیم بعدی به سرپرستی سعید جلیلی، نسبت به پیگیری حقوق هسته‌ای ایران تغییر رویکرد حاصل شد. این تغییر مبتنی بر ایستادگی در برابر خواسته‌های نامعقول غرب اصرار بر حقوق هسته‌ای ایران و همچنین پیگیری مذاکرات با کشورهای مختلف بود.

رویکرد دولت اصلاحات در عرصه سیاست خارجی بویژه در موضوع هسته ای در تضاد با دیپلماسی سیاست خارجی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دانسته شده است.

دکتر حسن رحیم پور ازغدی، از کارشناسان و اساتید دانشگاه، در سخنانی با تبیین سیاست خارجی امام راحل بر اساس بیانات ایشان، ماجرای عقب نشینی دولت اصلاحات در موضوع هسته ای و نامه معروف صادق خرازی به آمریکا را روایت می کند.

آقای رحیم پور که این سخنان را خرداد امسال در جمع کارگزاران وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرده البته از دولت اصلاحات و آقای خرازی اسمی نمی برد. او در این سخنرانی به بیان شاخص های سیاست خارجی امام راحل از زبان خود ایشان می پردازد که سیاست خارجی دولت اصلاحات تضاد آشکاری با آن دارد

http://inn.ir/newsdetail.aspx?id=66891

ماجرای نامه جنجالی صادق خرازی

اشاره آقای رحیم پور درباره پیام عقب نشینی از حمایت حزب الله لبنان و حماس به نامه جنجالی صادق خرازی، معاون وزیر خارجه دولت آقای خاتمی اشاره دارد که البته بعدها افشا شد. آنچنان که رسانه‌های آمریکایی در سال 1385 اعلام کردند، صادق خرازی، معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات، در سال 2003 با نگارش نامه‌ای به دولت آمریکا تلاش کرد تا خواسته هم حزبی‌هایش در مجلس ششم از رهبر معظم انقلاب را به مرحله اجرا بگذارد.

وی در این نامه که با وساطت سوئیس به وزارت خارجه وقت آمریکا ارسال شد، نوشته بود که در ازای "خروج نام ایران از محور شرارت" و "فروش قطعات هواپیما به ایران" از سوی آمریکا ، ایران هم متعهد می‌شود "فعالیت‌های هسته‌ای خود را شفاف کند" و "از خلع سلاح حماس و حزب الله حمایت کند".

البته چند ماه پیش تر و در تابستان سال 2003 (مرداد82) 127 نماینده مجلس ششم طی نامه‌ای به رهبر انقلاب با تحلیل وارونه فضای دیپلماتیک وقت از ایشان می‌خواهند با نوشیدن "جام زهر" از طرف ملت ایران، قید دستیابی به انرژی هسته‌ای را بزنند: "اگر جام زهری باید نوشید قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد باید نوشیده شود".

اگرچه آن روزها افکار عمومی متوجه منظور نگارندگان این نامه از "در مخاطره بودن استقلال و تمامیت ارضی" کشور نشدند اما تاریخ انتشار این نامه که در تیرماه سال 82 و درست سه ماه پس از اشغال عراق از سوی نیروهای آمریکایی و انگلیسی بود، علت نگرانی و دستپاچگی نویسندگان نامه را مشخص کرد.

رد درخواست خرازی!

درخواست صادق خرازی البته با موافقت دولت بوش همراه نشد و همین مساله باعث شد تا سه سال بعد و در زمان مقاومت دولت نهم در برابر خواسته‌های دولت دوم بوش در این زمینه،برخی نمایندگان کنگره در آمریکا این سند را "رو کنند" و از بوش در باره "رد" چنین "پیشنهاد خوبی" توضیح بخواهند.

اگرچه در سال 1385 و در پی افشای نگارش این نامه از سوی رسانه‌های آمریکایی، کارگزاران دیپلماتیک دولت هشتم یک‌صدا آن را تکذیب کردند اما پنج سال بعد "دنیس راس" مشاور ارشد جرج بوش طی یادداشتی در مجله نیوزویک با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران، همین نامه وزارت خارجه دولت اصلاحات را مورد استناد خود قرار می‌دهد و می‌نویسد: "تاریخ نشان داده حکومت ایران در مقاطعی در قبال فشار سیاسی بین‌المللی جواب دلخواه را داده است. برای مثال در سال 2003 پس از نابودی ارتش عراق توسط نیروهای آمریکایی، دولت وقت از طریق سفیر سوئیس در ایران پیامی به واشنگتن ارسال کرد تا با این کار نگرانی‌های آمریکا را درباره برنامه‌های تسلیحاتی تهران و حمایت ایران از حزب‌الله و حماس تا حدی تخفیف دهد".

کوتاه آمدن ایران

رادیو بی بی سی هم همان زمان در باره این نامه تحلیل جالبی ارائه داد و معنای دیگر نامه صادق خرازی را "کوتاه آمدن ایران" دانست و نوشت که این نامه به آن معنا بوده است که"ایران دیگر حرف های پیشین را تکرار نمی کند و عضوی سلطه پذیر از جامعه جهانی خواهد بود."
با ریاست محمود احمدی نژاد بر قوه مجریه اما به یکباره همه چیز عوض شد. او که همواره در نطق های انتخاباتی‌اش دولت پیشین را به جهت توافقنامه مذکور و همچنین توافقنامه پاریس محکوم می کرد، در روزهای اولیه ورود به پاستور دستور فک پلمپ تاسیسات اصفهان را صادر و تاکید کرد: "حتی یک روز هم تعلیق را نمی پذیریم".



آپلود عکس

آپلود عکس

... ...