سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بزرگترین اشتباه، برداشت سیاسی از نقد حقوقی احمدینژاد است!!!

در اکثر موارد، رسانه‌های مکتوب و اینترنتی در مطالب خود به جای بررسی حقوقی و قانونی سخنان احمدی‌نژاد، دست به ارائه تحلیل‌های سیاسی از این اقدامات می‌زنند؛ درحالی که بررسی دقیق سخنان رئیس جمهور مشخص خواهد کرد که احمدی‌نژاد نه در مقام ارائه یک نظر سیاسی بلکه به عنوان یک کار‌شناس حقوقی درباره مسائل مختلف اظهارنظر کرده و خواستار پاسخ حقوقی به این موضوعات شده است.

بزرگترین اشتباه، برداشت سیاسی از نقد حقوقی احمدی‌نژاد است

 

شبکه ایران: جامعه رسانه‌ای ایران مدت زیادی نیست که عرصه‌های مختلف و گسترده‌ای را در اختیار خود گرفته و با استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه در زمینه اینترنت و فضای مجازی، دامنه اطلاع‌رسانی و تاثیرگذاری خود را افزایش داده است؛ با این حال، بررسی برخی اخبار و وقایع که با تحلیل‌های گوناگون از سوی رسانه‌ها مواجه می‌شود، نشان از یک نقص اساسی در روند پیگیری اخبار و تحلیل‌ها از سوی این رسانه‌ها دارد.

در روزهای اخیر، ماجرای نامه رئیس جمهور به نمایندگان مجلس و همچنین مساله استیضاح وزیر راه و ترابری و واکنش احمدی‌نژاد به آن، به سوژه داغ سایت‌های خبری در اینترنت تبدیل شده است؛ موضوعی که نشان از اهمیت مساله و جایگاه قانونی رئیس جمهور دارد.

با این حال، اکثر این سایت‌ها در مطالب خود به جای بررسی حقوقی و قانونی سخنان احمدی‌نژاد، دست به ارائه تحلیل‌های سیاسی از این اقدامات زده‌اند؛ درحالی که بررسی دقیق سخنان رئیس جمهور مشخص خواهد کرد که احمدی‌نژاد نه در مقام ارائه یک نظر سیاسی بلکه به عنوان یک کار‌شناس حقوقی درباره مسائل مختلف اظهارنظر کرده و خواستار پاسخ حقوقی به این موضوعات شده است.

اینکه رئیس جمهور در نامه خود به نمایندگان مجلس، بار‌ها از قانون اساسی سخن می‌گوید و با ارجاعات متعدد به اصول و بندهای مختلف آن، خواستار ارائه برنامه و اقدام از سوی نمایندگان مجلس بر اساس قانون می‌شود، نشان دهنده آن است که احمدی‌نژاد فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی به دنبال انجام کارهای مورد نیاز مردم برای پیشبرد آبادانی کشور است.

 «انتقاد حقوقی» به جای «تحلیل سیاسی»

در ماجرای پرسروصدای استیضاح وزیر راه و ترابری هم رئیس جمهور در واکنش به برکناری بهبهانی از سوی مجلس، در مصاحبه با رسانه‌ها از «غیرقانونی» بودن این اقدام خبر می‌دهد و با بیان اینکه «تعداد امضا‌ها به ? نفر رسیده بود و برای همین استیضاح باید لغو می‌شد و حتی اگر پس از آن هم به تعداد امضا‌ها اضافه هم شده، طبق قانون اساسی باید ?? روز به تعویق می‌افتاده است.»

با این حال، رسانه‌ها نه تنها تلاش نکردند تا با فراهم کردن یک بستر مناسب برای تبادل نظر حقوقی و کار‌شناسی در زمینه این مسائل، به تبادل افکار بپردازند و حتی اگر مخالفتی با نظر احمدی‌نژاد دارند، در جریان یک رویکرد حقوقی و علمی به نقد آن بپردازند، بلکه تلاش کردند تا سریعا این موضوع را به یک مساله سیاسی تبدیل کنند و بنا به وابستگی جناحی خود نسبت به سخنان رئیس جمهور واکنش نشان بدهند.

این مساله که نشان از عدم وجود ظرفیت نقد علمی، اخلاقی و حقوقی در فضای رسانه‌ای کشور دارد، در تقابل اساسی با روح و ماهیت اصلی رسانه دارد؛ به ویژه آنکه مقام معظم رهبری بار‌ها نسبت به گسترش فضای بداخلاقی در رسانه‌های کشور هشدار داده‌اند و همچنین با مطرح کردن مباحثی نظیر «کرسی‌های آزادفکری در دانشگاه‌ها»، صریحا راه و روش نقد مسئولان کشور را متذکر شده‌اند.

البته نباید از نقش برخی افراد و نمایندگان در شکل‌گیری این فضای نامناسب غافل شد؛ افرادی که تلاش می‌کنند تا به هر نحو ممکن مسائل مختلف حقوقی را به یک جنجال سیاسی تبدیل کنند تا بلکه از این طریق بتوانند خواسته‌ها و اهداف جناح متبوع خود را مطرح کنند.

در واقع شگرد «تبدیل هر اظهارنظر رئیس جمهور به یک جنجال سیاسی» رویکردی است که برای تحت‌الشعاع قرار دادن مواضع علمی و کار‌شناسی احمدی‌نژاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به جای آنکه اظهارات وی در یک فضای دانشگاهی و حقوقی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و پاسخ‌های علمی به آن داده شود، با اتهامات تند سیاسی از سوی برخی از افراد و نمایندگان روبرو می‌شود.

البته یکی از مسائلی که به نظر فعالان سیاسی سبب شده تا اکثر واکنش‌ها به اظهارات احمدی‌نژاد را تحلیل‌های سیاسی و نه حقوقی و علمی تشکیل دهند و تنها به جنجال‌های سیاسی و تبلیغاتی پرداخته شود، تسلط بالای وی به قوانین و استفاده علمی و به جا از این قوانین است؛ مساله‌ای که در نامه اخیر به نمایندگان به وضوح مشاهده می‌شود به نحوی که حتی مخالفان سیاسی دولت را هم به اذعان درباره مفاد قانونی آن واداشته است.

به نظر می‌رسد با توجه به فضای کنونی رسانه‌ها و در پیش بودن ارائه لایحه بودجه سال ???? از سوی دولت به مجلس، فعالان رسانه‌ای باید ضمن درنظر گرفتن حساسیت‌های کنونی که جریان ضدانقلاب به دنبال ضربه زدن به ارکان اساسی کشور است، نقدهای خود را نسبت به اقدامات دولت، صرفا از طریق حقوقی و کار‌شناسی مطرح کنند و این مساله را دستاویز ارائه تحلیل‌های سیاسی قرار ندهند؛ موضوعی که علاوه بر کمک مضاعف به دولت برای انجام فعالیت‌های صحیح در راستای خدمت به مردم، سناریوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران را نیز در آستانه ?? امین سالگرد پیروزی انقلاب ناکام خواهد گذاشت.



کلمات کلیدی : هاشمی رفسنجانی، رسانه ها، نمایندگان مجلس

آپلود عکس

آپلود عکس

... ...