سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا علی مطهری بعد از 10 سال ادعای تحریف مصاحبهاش را میکند؟

یک بحث مفصلی در ابتدای مصاحبه راجع به انتشار آثار شهید مطهری داشتیم که بیشتر شبیه گپ وگعده بود و برای انتشار نبود و ما خلاصه ای از آن را آوردیم. به علاوه ایشان آن جایی که درباره آقای منتظری حرف می زنند، یک مطلبی گفتند که به نظر ما مناسب برای درج نبود و الان هم صحیح نمی دانم بگویم به خصوص که آقای منتظری از دنیا رفته اند و تخفیف و تصغیر ایشان درست نیست.
گفت‌وگوی رجانیوز با مصاحبه‌کننده کیهان:
چرا علی مطهری بعد از 10 سال ادعای تحریف مصاحبه‌اش را می‌کند؟

پس از انتشار مصاحبه سال 79 علی مطهری با روزنامه کیهان در رجانیوز، که نشان از تغییر عمده در مواضع علی مطهری داشت، وی ادعا کرد مواضعش هیچ تغییری نکرده و مسئولان روزنامه کیهان را به "دست بردن" و "تغییر" مصاحبه اش متهم کرد.

او عنوان کرد که در مصاحبه ای که با روزنامه کیهان داشته، در برخی تعبیرات دست برده شده بود و مطابق مذاق کیهان در آمده بود: "روزنامه کیهان هم به دخل و تصرف اندک اما جهت دار در مصاحبه من پرداخته بود و از ارائه آن به من پیش از چاپ خودداری کرد."

آقای مطهری در پاسخ به اینکه آیا مسئولان روزنامه کیهان در نقل قول‌های مستقیمی هم که از شما منتشر شده نیز دست برده‌اند، گفت: "در محتوای کلی مصاحبه امانت حفظ شده بود اما بعضی موارد به تناسب مواضع کیهان تیزتر یا ملایمتر شده بود."

در واکنش به این ادعا با قدرت‌الله رحمانی که سال 79 این گفت‌وگو را با مطهری انجام داده بود، ترتیب دادیم:

- آقای مطهری اخیراً گفته اند کیهان در برخی تعبیرات من در مصاحبه سال 79 دست برده و مطابق مذاق خودش تغییر داده است، شما این ادعا را تآیید می کنید؟

- من البته دقیقاً نمی دانم مراد ایشان از دست بردن در تعبیرات چیست، اگر منظورشان این است که عین عبارات‌شان را نیاورده ایم که این یک امر طبیعی در کار روزنامه نگاری است، بالاخره مطلب باید ویرایش بشود و به طور طبیعی تعبیرات گوینده با حک و اصلاح هایی چاپ می شود اما اگر مقصودشان این است که معنای حرف شان را تغییر داده ایم، این دیگر کم لطفی آقای مطهری است.

- ایشان ادعا کرده اند دخل و تصرف کیهان، اندک ولی جهت دار بوده، ضمن این که از ارایه متن تنظیم شده مصاحبه قبل از چاپ به من خودداری کردند.

- من تعجب می کنم ایشان چرا نزدیک به 10 سال بعد به فکر اصلاح مصاحبه شان افتاده اند. خوب بود حالا که بعد از 10 سال می خواهند مصاحبه اشان را اصلاح کنند لااقل موارد را ذکر می کردند .تا این طور غیر منصفانه، امانت داری کیهان را زیر سئوال نبرند. ضمناً شما می دانید ارایه متن تنظیم شده مصاحبه پیش از انتشار به مصاحبه شونده، معمول نیست و اصلاً در عالم حرفه ای این یک جور توهین به روزنامه نگار است. من در همه دوران کار روزنامه نگاری ام جز یک مورد به یاد ندارم که متن مصاحبه را قبل از انتشار به مصاحبه شونده نشان داده باشم.

- و آن یک مورد لابد مصاحبه 16 ساعته با آقای هاشمی رفسنجانی است؟!

- نه، حتی مصاحبه با آقای هاشمی را هم به ایشان نشان ندادیم، البته مصاحبه با آقای هاشمی از حیث تشریفات و مقدمات یک تفاوت هایی با بقیه مصاحبه ها دارد، از جمله این که خود دست اندرکاران دفتر ایشان مصاحبه را ضبط و پیاده می کنند. ما متن پیاده شده هر قسمت مصاحبه را از دفتر ایشان دریافت می کردیم و بعد اصلاحات خودمان را انجام می دادیم و مستقیماً چاپ می کردیم. آن یک موردی که استثناً پذیرفتیم متن مصاحبه را پیش از انتشار به مصاحبه شونده ارایه کنیم مصاحبه با آیت الله عمید زنجانی بود که به خاطر حق استادی که بر من داشتند و دارند و هم به خاطر این که موضوع مصاحبه خیلی فنی بود و باز به خاطر همان رابطه شاگردی و استادی باید متن را پیش از چاپ به ایشان عرضه می کردیم و غیر از این مورد هیچ وقت این کار را نکرده ایم و شما و هیچ کدام از همکاران دیگر هم این کار را نمی کنید چون کاری غیر حرفه ای است.

- آقای مطهری بعد از انشار مصاحبه‌شان در همان زمان هیچ اعتراضی نکردند؟

- یک بار با بنده تماس گرفتند و از بازتاب مصاحبه در میان خانواده و اطرافیان‌شان صحبت کردند و اینکه از طرف بعضی افراد خانواده به ایشان اعتراض شده که چرا علیه خانواده آقای هاشمی حرف زده اند. گویا مادر بزرگوارشان همسر محترمه استاد شهید مطهری به خاطر علقه ها و ارتباطات صمیمانه ای که با همسر آقای هاشمی دارند، ناراحت شده بودند و ایشان ابراز نارضایتی والده‌شان را به ما منتقل کردند ولی هیچ صحبتی از این که مطلب خلافی از قول شان درج کرده ایم، نداشتند.

- بعنی کاملاً از انتشار مصاحبه راضی بودند؟

- حالا کاملاً که نه. بالاخره ایشان تحت فشار اطرافیان قرار گرفته بودند. به هر حال ایشان در آن زمان از نظر سیاسی تازه کار بودند و با چم و خم سیاست‌مداری آشنا نبودند.از سر صداقت و احساس تکلیف واقعیت هایی را بیان کردند و ما هم درج کردیم. به لید مصاحبه که بنده نوشته بودم ایراد گرفتند آن هم به نقل از دیگران، نه اینکه نظر خودشان باشد؛ می گفتند بعضی دوستان می گویند این مقدمه ای که برای مصاحبه نوشته شده، می خواهد بگوید این آقا مثلاً تازه به دوران رسیده است و از سیاست سردر نمی آورد. من عرض کردم آقای مطهری شما خودتان اهل نظر هستید، مقدمه را بخوانید ببینید چنین چیزی از آن در می آید؟ شما که نباید تحت تأثیر حرف های دیگران قضاوت کنید.

- مقدمه نوشتن برای مصاحبه که حق طبیعی مصاحبه‌کننده بوده، درمورد متن مصاحبه هیچ دخل و تصرفی نشده بود؟

- شما می دانید که معمولاً به خاطر حجم بالای مطلب، یک مقداری حذفیات داریم. بعنی بخشی از مطالب تکراری یا بی اهمیت یا بی ارتباط با موضوع را حذف می کنند تا به اندازه مورد نظر برسد. ما یک بحث مفصلی در ابتدای مصاحبه راجع به انتشار آثار شهید مطهری داشتیم که بیشتر شبیه گپ وگعده بود و برای انتشار نبود و ما خلاصه ای از آن را آوردیم. به علاوه ایشان آن جایی که درباره آقای منتظری حرف می زنند، یک مطلبی گفتند که به نظر ما مناسب برای درج نبود و الان هم صحیح نمی دانم بگویم به خصوص که آقای منتظری از دنیا رفته اند و تخفیف و تصغیر ایشان درست نیست.

- یعنی نسبت ناروایی دادند؟

- نه چیز بدی نگفتند، به نقل از شهید مطهری راجع به ویژگی های رفتاری آقای منتظری مثالی زدند که کنایه از ساده لوحی آقای منتظری بود.

- نمی خواهید حالا آن مثال بزنید؟

- بماند، منظورم این است که اگر حذفیاتی بوده، از این جنس بوده است، چیزی هم اضافه نکرده ایم، بنابراین معنای "دست بردن در مصاحبه" را من متوجه نمی شوم یعنی چه.

- حالا به نظر شما چرا آقای مطهری اصرار دارند گذشته شان را اصلاح کنند؟

- خب این حق طبیعی هر کسی است که علی الدوام خودش را -به قول ما رسانه ای ها- ویرایش کند. ایشان هم لابد می خواهند خودشان را ویرایش کنند. اشکالی هم ندارد ولی این ویرایش و پیرایش نباید همراه با متهم کردن دیگران باشد. بالاخره ایشان 10-11 سالی است تصمیم گرفته اند سیاست ورزی کنند. از جمله مقدمات لازم سیاست وزری مؤمنامه، حریت و آزادگی و استقلال فکری است، نباید دائماً چشم‌مان به دهان دیگران باشد ببینیم دیگران چه می گویند و ما تحت تأثیر حرف های دیگران اظهار نظر کنیم.

به گزارش رجانیوز، مطهری در جریان مصاحبه جنجالی 9 سال پیش خود با کیهان، به انتقاد صریح از خانواده آقای هاشمی رفسنجانی پرداخت و درباره رفتارهای مالی و سیاسی-رسانه ای فرزندان او شبهات کم سابقه ای مطرح کرد.

او در انتقاد از فضای بسته دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی به کیهان گفت که "بعد از جنگ و در دوران سازندگی واقعا اشکالات غیرقابل توجیهی به‌وجود آمد که البته همه آنها را نمی‌توان متوجه آقای هاشمی دانست. به عقیده من در دوره سازندگی آزادی بیان به اندازه کافی وجود نداشت و در نتیجه بسیاری از تخلفات مکتوم می‌ماند مثل قتل‌های سیاسی که بعدها معلوم شد کسی از آن خبر نداشت."

این نماینده مجلس تاکید کرده بود که "ورود و دخالت اقوام رییس‌جمهور(هاشمی) در تمام شئون سیاسی و اقتصادی واقعا درست نبود. اینکه اینها بیایند در اکثر مراکز حساس اقتصادی مسلط شوند، این چه دلیل موجهی دارد؟ مثلا در وزارت نفت آنجایی که باید معاملات مهم انجام شود حتما باید از نزدیکان ایشان باشد."

مطهری البته علت احتمالی استفاده از نزدیکان در برخی پست ها را اطمینان و اعتماد آقای هاشمی دانسته اما در ادامه گفته بود که "تا یک حدی این استدلال قابل قبول است. مثلا اینکه پسرشان رییس دفترشان باشد؛ ولی حالا حتما باید "کیش" هم "دست اینها" باشد، وزارت نفت هم "زیر نفوذ اینها" باشد، فلان کارخانه خودروسازی هم "مال اینها" باشد و انحصار صادرات فلان محصول "در اختیارشان" باشد؟ اینها هم توجیه امنیتی دارد؟ اینها را که دیگر نمی‌شود براساس مصالح ملی توجیه کرد."

او همچنین گفته بود که باب حمله به مقدسات نیز از خانواده هاشمی و نقش آفرینی های یکی از فرزندان او آغاز شده است: "خب، وقتی یک خانواده‌ای اینقدر دست‌شان در امور اقتصادی و قدرت سیاسی باز باشد، کم‌کم جسارت پیدا می‌کنند و متعرض امور مقدس هم می‌شوند. مثلا دختر ایشان به چه مجوزی باید آزاد باشد که احکام اسلام را به راحتی زیر سوال ببرد؟ خب این خانم در آن روزنامه‌ای که داشت خیلی راحت نوشت چرا باید دیه مرد دو برابر زن باشد یا چرا حکم اثر چنین و چنان است؟ اصلا باب حمله به مقدسات از آن موقع باز شد و اینها فسادهایی بود که از آن وقت جان گرفت و در جامعه گسترش پیدا کرد."



کلمات کلیدی : خاتمی، موسوی، هاشمی، رفسنجانی، محسن رضائی، کروبی، میرحسین، علی مطهری

آپلود عکس

آپلود عکس

... ...