سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه تلاش هاشمی در تبرئه بهزاد نبوی/حذف تمامی سرنخهای پرونده 8شهر

مهندس بهزاد نبوی این روزها مورد هجوم شایعه پردازان و تفرقه اندازها شده حتی متهم به دست داشتن درانفجار نخست وزیری می شود.و حزب توده دراین شایعه پردازیها دست دارد .ایشان آمدند منزل و نگران بودند و با هم صحبت کردیم.معلوم است که ضد انقلاب برای ایجاد تفرقه بین حزب جمهوری ومجاهدین انقلاب اسلامی و ایجاد جوّ سوء تفاهم دست به این شیطنتها می زند.

به گزارش ثامن، در شماره قبل به برخی پشت پرده های جریان موسوم به مهدی هاشمی پرداخته شد. در ادامه...
در روز 14 / 6/ 1360 یعنی 6 روز پس از حادثه 8 شهریور حدود ساعت 9 صبح، در دفتر دادستان کل انقلاب آقای «قدوسی » بمب آتش زا گذاشته شد و در اثر انفجار از ناحیه پا و سینه مجروح شد و پس از رسیدن بهبیمارستان، در ساعت 30 / 14 دقیقه بعدازظهر به شهادت می رسد. 62
با توجه به موضوع جرم )ضدیت با انقلاب( از ابتدا باید این پرونده توسط دادسرای انقلاب مورد بررسی قرار می گرفته است که با توجه به تیزبینی افرادی همچون شهید لاجوردی که در دادسرای انقلاب مرکز بودند، بی شک مراحل تبرئه دیگر متهمان این پرونده که هنوز همچون کشمیری فرار نکرده بودند، متوقفمیگردید. اما بهزاد نبوی جلسه ای با شهید ربانی املشی، دادستان کل وقت کشور برقرار نمود و توانست
وی را متقاعد کند که این پرونده در دادسرای عمومی به اتفاق گروه بهزاد نبوی رسیدگی گردد. با تعیین بازپرس ویژ ه ای از طرف دادستان کل پرونده دنبال می گردد اما در اولین مراحل تحقیق گروه نبوی مورد سوءظن بازپرس ویژه قرار می گیرد و به دستور وی این گروه منحل و بعضی از اعضای آن بازداشت می گردند.

تا این جا جریان را در خاطر داشته باشید. چرا که نگاهی ترتیبی به خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی در این مورد خالی از لطف نیست: 60/6/4 « : یکی ازکارکنان قدیم ایرانی سفارت انگلستان آمدومی خواست ثابت کند که انگلیسیها در پشت کارهای تروریستی اند ولی غیر ازحدس و گمان مطلبی نداشت.
60/6/13 : خطبه های نمازجمعه : مسأله دیگر ی که در همین رابطه می خواهم بگویم این است که این ترورها به همراه یک سری برنامه های دیگر طرح ریز ی شده است. یعنی در کنار ترور اشخاص، برنامه ترور شخصیت های مشابه هم وجود دارد.یعنی برا ی این که دو کارکرده باشند برنامه می ریزند یکی را بکشندو یکی را هم درکنار او بدنام کنند که گاهی موفق میشوند وگاهی نمی شوند.آن روز ی که در دفترحزب
جمهور ی اسلامی بمب منفجرشد و 72 نفر شهید شدند، زیرکانه نوشتند که بنا بود هاشمی رفسنجانی ، رجایی و بهزاد نبوی در آن مجلس باشند، ولی به طور معجزه آسا ) یا مرموز ( یکی شان یک ساعت زودتر رفت، یکی نبود و یکی فلان. جوری نوشتند تا جوّ را آلوده کنند که اینها خودشان اینکار را کردند. بعضی هم نوشتند که مثلا آیت الله بهشتی در مقابل امام فلان حرف را زده و این حادثه پیش آمده؛ برا ی این که محیط را آلوده کنند و سوءظن ایجاد کنند. اخیرآ شنیدم تلفنهای ی به کار افتاده و افرادی )جریانهای ی که تحقیقآ ریشه در لیبرالیسم یا خود منافقین دارند( میخواهند شخصیت بسیار معتبراین جمهوری ) آقای بهزاد نبو ی ( را زیرسؤال برند. این ترور دوم است، یعنی خواسته اند در کنار آن ترور این ترور هم باشد.اگر رجایی را بیرون کردند، بهزاد راهم میخواهند اینطور بیرون کنند و بعد بدنامی درست کنند.
60/6/16 :کیانوری وعموئی ازدبیران حزب توده به عنوان یک ملاقات فوری ضروری آمدند کارشان سعایتعلیه آقای بهزاد نبوی بود.حزب توده تصمیم گرفته ایشان را بدنام کند و یک گزارش جعلی ) به ظن قوی(آورده بودند. سیاست تفرقه اندازی دارند باید فکری کردو ضمنا تقاضای اجازه فعالیت بیشتر داشتند .
60/6/22 : مهندس بهزاد نبوی این روزها مورد هجوم شایعه پردازان و تفرقه اندازها شده حتی متهم به دست داشتن درانفجار نخست وزیری می شود.و حزب توده دراین شایعه پردازیها دست دارد .ایشان آمدند منزل و نگران بودند و با هم صحبت کردیم.معلوم است که ضد انقلاب برای ایجاد تفرقه بین حزب جمهوری ومجاهدین انقلاب اسلامی و ایجاد جوّ سوء تفاهم دست به این شیطنتها می زند .
...
63/10/1 : آقای ری شهری آمد.راجع به آقای بهزاد نبوی هم در خصوص پرونده بمب گذاری نخست وزیری مشورت کرد . گفتم وارد جریانهای سیاسی نشود. »
اما ادامه ماجرا. بازپرس ویژه دلایل این تصمیم) دستگیری تیم بهزاد نبوی( را مواردی از این قبیل اعلام نموده است: کتمان سوابق نفاق کشمیری توسط گروه مذکور، تردد خسرو تهرانی به زندان به صورت رابط های و غیرمجاز و دیدار با متهمین و ارائه خطوط برخورد و توصیه به مقاومت و نبریدن آنها، تهیه طومارهای مختلف و ملاقا تهای دسته جمعی با دادستان کل کشور برای بیگناه جلوه دادن متهمین و عدم ارائه
اطلاعاتی که بعدها به دست آنها رسیده است به بازپرس و اقدام خودسرانه آنها، همچون دست یافتن به اطلاعاتی در خصوص ارتباط کیی از متهمین پرونده با منافقین شیراز که بدون اطلاع بازپرس پرونده راسا افرادی از دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست وزیری به شیراز رفته و پس از اقدامات به ظاهر تحقیقاتی، موضوع را ب یاساس اعلام میک‌نند و هیچ انعکاسی از این اقدام به اطلاع بازپرس نمی رسد.
پس از انحلال کمیته خودساخته اول، برخی افراد آن گروه به مسئولی تهایی فرستاده م یشوند تا از مصونیت سیاسی برخوردار شوند، برای نمونه تقی محمدی ابتدا به عنوان مامور دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست وزیری به کویت اعزام می شود و سپس به عنوان کاردار ایران در افغانستان منسوب میشود و مصطفی قنادهانیز به عنوان کاردار ایران در هندوستان اعزام میگردد.
سرانجام پس از کشف چنین رد پاهایی و بسیاری از دیگر ابعاد پرونده بازپرس به دلیل ضد انقلابانه بودن جرم، قرار عدم صلاحیت صادر و پرونده را در شهریورماه 1361 به دادسرای انقلاب ارجاع م یدهد.
این یکی از بزرگترین شکستهای تلاش کنندگان در جهت تبرئه متهمین این پرونده بود، زیرا با جدیتی که شهید لاجوردی به کار برد و حمایتی که امام و مرحوم سید احمد خمینی از ایشان م ینمود؛ شرایط سختی به تلاش کنندگان برای تبرئه متهمین تحمیل شده بود.
البته آقای ربانی املشی دادستان کل کشور است که از دیگر منابع و آگاهان نسبت به جریان خط نفوذ و تشکیلات مخوف هدایت شده از طریق سرویسهای سی آی ای و موساد است که علیه این جبهه موضع میگیرد و به راحتی از صحنه حذف م یشود.
مهدی هاشمی در آخرین لحظات عمر خود در مورد قتل آیت الله ربانی املشی چنین میگوید:
«سوال: کلیه اطلاعات خود درباره قتل مرحوم ربانی املشی را بنویسید. نقش خود را در این رابطه دقیقاً و مشروحاً بنویسید؟
جواب: باسمه تعالی. در رابطه با قتل مرحوم ربانی قضیه بدین صورت بود که بعد از مجلس خبرگان و آمدن
آقای ربانی املشی خدمت آی تالله منتظری در رابطه با جریانات آینده رهبری چند ماه بعد از خبرگان که دقیقاً یادم نیست چه زمانی بود؛ روزی با آقای... ]مخدوش در اصل متن کتاب[ در تهران در منزل قبلی ایشان گویا اختیاریه بود. صحبت کردیم که چگونه یک ضربه به ایشان بزنیم... گفت ما وسایل و امکانات سمی و داروهای مسموم کننده و سرطان زا در اختیار داریم که می توان به صورت نامرئی فرد را مسموم نمود که در اثر این مسمومیت، مبتلا به سرطان و امراض کشنده، خواهد شد. پس از بحث و بررسی، این شیوه به نظرمان مطلوب افتاد.
برای اجرای قضیه، او گفت یکی از افراد ما که من شک دارم منظورش... یا... بود که به تازگی با آقای... ارتباط یافته بودند؛ البته رفاقت قبلی داشتند، ولی از نظر کار با نهض تها بتازگی در اختیار آقای... قرار گرفته بود، می گفت او یعنی یا... یا... )تردید از من است، زیرا رابطه مستقیم با آنان نداشتم و حتی تا آن روز شاید قیافه هایشان را تطبیق نم یکردم( م یتوانند با آقای ربانی در تماس و ارتباط قرار گیرند. من دقیقاً سوال نکردم. شیوه ارتباطی آنان چگونه است؟ ولی آقای... با ضرس قاطع، مدعی بود که رابطه گرفتن برای او آسان است.
در مورد شیوه عمل... مدعی بود پس از 15 یا 20 روز پس از استعمال و استشمام مواد مزبور، طرف تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مدتی بعد که... به قم آمده بود، گفت عمل انجام گرفته است. یادم هست در رابطه با رفتن به خارج از کشور خودش، آمده بود با من مشورت کند که ضمناً گفت عمل انجام گرفته است. ما تا مدتی در انتظار تأثیرات آن بودیم، ولی خبری نشد، تا اینکه نمی دانم چه سالی بود که اعلام شد، یعنی دوستان خبر دادند که ایشان مبتلا به سرطان شده و به خارج از کشور اعزام شده است. احتمال قوی دادیم که تاثیر همین
حرکت باشد... مواد مزبور را در رابطه با نفوذ در ضدانقلاب تهیه کرده بود و در منزل خود نگهداری میکرد.
من از نام و نوع مواد از نظر علمی و فنی چیزی نم یدانم. ولی خاصیتی که برای آنها م یگفت این بود که مواد شیمیایی و سمی است که تا مدتی بعد، اثرش ظاهر م یشود. در این شک دارم که م یگفت نوعی از آ نها را در بعضی از حیوانات آزمایش کرده است. نحوه استعمال را هم از طریق آشامیدن و هم استشمام موثر میدانست.
این بود کل ماجرا. تا آن جا که من در جریان امر قرار گرفتم. ولی از چگونگی اجرا و عمل و خصوصیات آن، چیزی به من نگفت و من نیز انگیز های برای اینکه بدانم، نداشتم و تحقیق نکردم. 63»
آقای ری شهری وزیر اطلاعات وقت، در پاورقی مربوط به این پیوست م ینویسد: «این جانب پس از اجرای حکم اعدام مهدی هاشمی، مطرح شدم که او پس از نوشتن وصیت نامه و قبل از اجرای حکم، مطالب پیوستهای 19 و 20 را مطرح کرده است. از حاکم شرع پرونده پرسیدم که: چرا اجرای حکم به تأخیر نیفتاد تا در مورد این اظهارات تحقیق شود؟ ایشان فرمودند: احتمال قوی می دادیم که این مسایل، واقعیت
نداشته باشد و او بخواهد دفع الوقت کند و از طرفی، تأخیر اجرای حکم را به جهت شرایط آن روز، مصلحت نمی دیدیم؛ ولی عقیده نگارنده این سطور، این نیست هرچند تاخیر اجرای حکم هم مصلحت نبود. 64»
پی‌نوشت‌ها:
62-روزنامه جمهوری اسلامی، یکشنبه 15 / 6/ 60
63- پیوست شماره 20 ، کتاب سنجه انصاف محمدی ر یشهری
64- سنجه انصاف، محمدی ری شهری،ص 397
65- هفته نامه «شما » تاریخ پنج شنبه 10 / 6/ 1379

http://www.samenonline.ir/fa/news/1585



کلمات کلیدی : هاشمی، بهشتی، ترور، بهزاد نبوی، بمب گذاری، مهدی هاشمی، مهندس، وب سایت هاشمی رفسنجانی، تلاش، بهزادنبوی، در، همه، تبرئه

آپلود عکس

آپلود عکس

... ...