سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منتقدان تغییرات احمدینژاد در وزارتاطلاعات در آفساید دستگیری ریگی

منتقدان تغییرات احمدی‌نژاد در وزارت‌اطلاعات در آفساید دستگیری ریگی

گروه سیاسی- دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور بامداد سه‌شنبه هفته گذشته در حالی طی عملیات پیچیده سربازان گمنام امام زمان(عج) رقم خورد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عملیات‌های اطلاعاتی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد که به نظر می‌رسد تغییرات اعمال شده هفت ماه قبل توسط رئیس‌جمهور در این وزارت‌خانه و رویکردهای حجت‌الاسلام مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم از دلایل اصلی این موفقیت است.

عملیات موفق اطلاعاتی دستگیری ریگی نشان داد جمهوری اسلامی علاوه بر داخل کشور، اشراف ویژه‌ای بر خارج از مرزها دارد و علی‌رغم پشتیبانی سرویس‌های امنیتی برخی کشورهای منطقه و غربی از این شرور، قادر است وی را در تور امنیتی قرار داده و تحت نظر و کنترل داشته باشد تا در یک عملیات ضربتی بدون هرگونه درگیری و هزینه، او را زنده و سالم دستگیر کند.

دستگیری ریگی که حتی برای خود وی نیز در دقایق اولیه باورپذیر نبوده و به گفته وزیر اطلاعات این شرور تصور نمی‌کرد با وجود پشتیبانی‌های مختلف امنیتی از او، سرویس اطلاعاتی ایران قادر به ردیابی، شناسایی و بازداشت وی شود، با اظهار شگفتی رسانه‌های خارجی مواجه شد. در عین حال، مقامات غربی به‌ویژه امریکا و انگلیس که وزیر اطلاعات در نشست خبری خود ساعاتی پس از دستگیری ریگی، آن‌ها را به همدستی با این شرور متهم کرده بود، تنها به تکذیب‌های پیاپی این واقعیت اکتفا کردند و ترجیح دادند درخصوص جزئیات امنیتی این عملیات پیچیده اظهارنظری نکنند.

اهمیت عملیات منجر به دستگیری ریگی هنگامی بیشتر روشن می‌شود که نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی طی ماه‌های گذشته درگیر خنثی‌سازی پروژه ضدامنیتی کودتای مخملی پس از انتخابات و شناسایی شبکه، سرشاخه‌ها و عوامل داخلی و خارجی این پروژه بودند، به طوری که رسانه‌های بیگانه در قبال این مسئله ادعا می‌کردند توان اطلاعاتی و انتظامی ایران در ماه‌های اخیر به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. براساس این تحلیل، زمینه برای اقدامات خرابکارانه گروهکی و یا حتی تهاجم نظامی به ایران نسبت به گذشته مهیاتر شده است.

اما آنچه که در جریان یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های اطلاعاتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تدبیر هفت ماه قبل دکتر احمدی‌نژاد در خانه‌تکانی وزارت اطلاعات، برکناری برخی معاونان و مدیران و ارتقای تعدادی از نیروهای مجرب این وزارت‌خانه با انتصاب حجت‌الاسلام مصلحی به‌عنوان وزیر اطلاعات است.

اوایل مردادماه سال جاری و در شرایطی که جریان فتنه در طراحی و تحریک به آشوب‌ها هنوز مانند روزهای پس از 9 دی و 22 بهمن از نفس نیفتاده بود، رئیس‌جمهور وزیر وقت اطلاعات را برکنار کرد تا خود رأساً سرپرستی وزارت اطلاعات را برعهده بگیرد و بدون رودربایستی‌هایی که بعضاً منجر به نتایج نامطلوبی شده بود، دست به تغییرات در این وزارت‌خانه مهم و استراتژیک بزند.

احمدی‌نژاد اگرچه علت ورود مستقیم خود به وزارت اطلاعات را هیچ‌گاه به‌صورت علنی مطرح نکرد اما در برخی محافل خصوصی انتقادات صریحی از عملکرد این وزارت به‌ویژه در جرین حوادث پس از انتخابات بیان کرد تا منطق این خانه‌تکانی را توضیح داده باشد. انتقاداتی که بیشتر به عدم پیش‌بینی و گزارش کردن نشانه‌های آشکار طراحی برای آشوب پس از شکست در انتخابات بازمی‌گشت.

تغییرات رئیس‌جمهور در وزارت اطلاعات البته برای وی بدون هزینه نماند و رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی با انگیزه‌های متفاوت، اقدام احمدی‌نژاد را مورد هجمه قرار دادند. برخی از این رسانه‌ها از این اقدام تعبیر به تسویه حساب در وزارت اطلاعات کردند و پای مشایی را نیز به ماجرا باز نمودند. این رسانه‌ها ادعا می‌کردند مشایی که خود سابقه حضور در وزارت و آشنایی با نیروهای قدیمی را دارد، پشت پرده تغییرات قرار دارد.

در میان منقدان این تصمیم رئیس‌جمهور، احمد توکلی بود که مجتهد نبودن احمدی‌نژاد را بهانه عدم صلاحیت وی برای سرپرستی وزارت‌خانه کرد و رسانه‌هایی مانند خبرآنلاین و تابناک که در محافل رسانه‌ای وابستگی‌های سیاسی آن‌ها به برخی افراد روشن است، به سراغ دری نجف‌آبادی و علی فلاحیان وزرای اسبق اطلاعات رفتند تا علیه این اقدام رئیس‌جمهور، اظهارنظری از آن‌ها بگیرند. این در حالی است که دبیر تشخیص مصلحت نظام هم در نامه ای به علی لاریجانی از این اقدام احمدی نژاد انتقاد کرده بود.

اما اکنون و در حالی که هفت ماه پس از این خانه‌تکانی در وزارت اطلاعات، هم با تقویت رویکرد اطلاعات 70 میلیونی، تعداد زیادی از ساختارشکنان و شبکه‌های آنان با مشارکت مردم شناسایی شد و هم در جریان یک عملیات پیچیده کم‌نظیر، شرور شرق کشور بازداشت شد، به نظر می‌رسد منتقدان تغییرات احمدی‌نژاد در وزارت اطلاعات که از اقدام او تعبیر به تسویه حساب و خانه‌تکانی کرده و آن را موجب تضعیف وزارت اطلاعات خوانده بودند و معمولاً بین هر اتفاق بی‌ربطی نیز برای اتهام‌زنی‌های خود ارتباط برقرار می‌کنند، ترجیح داده‌اند از کنار این مسئله با سکوت عبور کنند.



کلمات کلیدی :

آپلود عکس

آپلود عکس

... ...